5 x Tips voor een opgeruimd huis

Door Merel Kosters in Indeling & styling

Een schoon en opgeruimd huis, dat is nog eens lekker thuiskomen. Of je nu terugkomt van een heerlijke vakantie, van een drukke dag op werk of van een simpel blokje om met de hond, de toestand van je huis heeft vaak direct invloed op je humeur. Maar helaas gaat opruimen niet altijd vanzelf. Sommigen hebben al moeite ’s ochtends het bed netjes op te maken of na het eten de afwas direct naar de keuken te brengen. Anderen krijgen het juist niet voor elkaar de grote klussen aan te pakken, zoals het uitmesten van de kledingkast of het sorteren van post en administratie. Herkenbaar? Daarom geven we je vijf tips voor een opgeruimder huis!

Willen we niet allemaal zo thuiskomen? Met een boek, kopje thee en een koekje begint je avond direct goed.
Beeld
Willen we niet allemaal zo thuiskomen? Met een boek, kopje thee en een koekje begint je avond direct goed.

#1 Gooi weg, deel uit en verkoop

Cliché maar waar: less is more. Hoe minder spullen, hoe minder je hoeft op te ruimen. Dit is dus de basis voor een opgeruimd huis. Gooi alle spullen van een bepaalde categorie, zoals kleding, keukenapparatuur, boeken en bureau-accessoires, op een hoop en ga na wat je nu écht nodig hebt. De gouden regel is: wist je niet meer dat je het had? Dan gaat het weg.

Heb je moeite met het weggooien van spullen die nog een tweede leven verdienen? Geef ze dan weg aan familie of vrienden, maar alleen als zij de spullen daadwerkelijk nodig hebben. Of breng ze naar een kringloopwinkel! Het verkopen van spullen via Marktplaats of Facebook kan in sommige gevallen ook nog winstgevend zijn (of gewoon heel veel voldoening geven). De lege ruimte die overblijft, gebruik je voor stap 2.

 Gooi alles waarvan je niet meer wist dat je het had, weg in een prullenbak als deze.
Beeld Gooi alles waarvan je niet meer wist dat je het had, weg in een prullenbak als deze.

#2 Geef alles een vaste plek

Rommel wordt vaak veroorzaakt doordat je niet weet waar je met bepaalde spullen heen moet. Post en administratie zijn hiervan een herkenbaar voorbeeld, maar denk ook aan laptops, sleutelbossen en boodschappenlijstjes. Laat jij je laptop standaard op de eettafel staan? Liggen je sleutels overal en nergens, behalve op de plek waar jij ze zoekt? En slingert je boodschappenlijstje ergens op het aanrecht? Geef al die dingen, hoe vaak je ze ook gebruikt, een vaste plek.

Zo kan je ze niet alleen altijd terugvinden, maar voorkom je ook dat je steeds meer spullen laat rondzwerven. Want als je je laptop, sleutelbos en boodschappenlijstje ook al op de tafel hebt liggen, kun je die stapel folders, je agenda, een paar pennen en je telefoonoplader er net zo goed naast leggen. En dat is nu net niet de bedoeling.

Als je bijvoorbeeld in een kast een plekje reserveert voor je handtas, heb je minder kans dat ‘ie in de gang blijft staan.
Beeld
Als je bijvoorbeeld in een kast een plekje reserveert voor je handtas, heb je minder kans dat ‘ie in de gang blijft staan.

#3 Las iedere dag een opruim-momentje in

Wanneer alles een vaste plek heeft, wordt opruimen ineens veel makkelijker en leuker. Om te voorkomen dat je veel in één keer moet opruimen, is het van het grootste belang kleine, rondslingerende spulletjes zo snel mogelijk op te bergen. Neem ’s ochtends en ’s avonds daarom bewust eventjes de tijd de vaatwasser in- of uit te ruimen, een wasje te draaien of de papieren op tafel te ordenen. Werk je thuis? Doe dit dan bij elke lunch- of koffiepauze. Zo voorkom je dat kleine rommeltjes zich opstapelen tot een grote hoop. Het geeft bovendien een opgeruimd en productief gevoel!

Kleine rommeltjes stapelen zich gemakkelijk op tot een puinhoop.
Beeld Kleine rommeltjes stapelen zich gemakkelijk op tot een puinhoop.

#4 Zorg voor de juiste opbergers

Prachtig, zo’n glazen vitrinekast, als je er tenminste mooi servies in zet. Jammer genoeg is de kans groot dat je er spulletjes in wilt opbergen die je liever aan het zicht onttrekt. Ga voor een dichte kastenwand om al je rommel in te verstoppen en spreek met jezelf af dat je die plankjes aan de muur alleen gebruikt voor woonaccessoires die je graag wil laten zien.

Zorg er bovendien voor dat je je spullen, waar mogelijk, een plaats geeft in de ruimte waar je ze ook echt gebruikt. Grote kans dat je post op tafel blijft liggen als je je administratiemappen boven in de studeerkamer hebt staan. Geen nood, je hoeft je administratie heus niet naar de woonkamer te verhuizen. Een simpele ordner in de gangkast is al voldoende om de meest recente post een (tijdelijk) plekje te geven.

Ferm Living
Beeld
 Ruim je post al in de gang op met de wandopberger of zet de multifunctionele opbergmand in de woonkamer. Deze is zowel een bijzettafel als opbergmand. Handig naast de bank met wat extra kussens erin of naast het bed met een extra sprei voor de koudere nachten.

Moooi Two Tops
Beeld
Een musthave voor thuiswerkers: deze tafel van Moooi. De uiteinden van deze tafel zijn opklapbaar zodat je in een handomdraai van je eettafel een bureau maakt. ’s Avonds laat je je laptop gewoon staan en klap je de uiteinden weer terug over je werkspullen heen. Aan tafel!

#5 Kies items je die gemakkelijk schoon houdt

Een hoogpolig vloerkleed, een plankje vol fotolijstjes en een open kast als room divider; het staat allemaal leuk en gezellig, maar dit zijn regelrechte stofverzamelaars. Maak het jezelf dan ook lekker makkelijk door voor meubels en accessoires te kiezen die je in een handomdraai schoon kunt maken. Als er bovendien niet te veel rommel rondslingert, is het ook veel aantrekkelijker even de stofzuiger of dweil te pakken.

Pappelina Mono vloerkleed
Beeld
Dit kleed geeft sfeer aan je interieur en is makkelijk schoon te houden. Hij kan zelfs in de wasmachine!

MDF Italia Random Cabinet
Beeld
Deze kast wordt geleverd met deuren in verschillende afmetingen, maar je kunt zelf kiezen of je die wilt gebruiken. Stal je mooiste spulletjes uit in een open gedeelte en verberg prullaria achter gesloten deuren. Een echte kast op maat!

Misschien moet je je in eerste instantie even door de rommel heen worstelen, maar zodra overbodige spullen de deur uit zijn en de rest een vaste plaats gekregen heeft, is het alleen nog maar een kwestie van bijhouden. Dat is pas lekker thuiskomen!

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de tips voor een opgeruimd huis? Neem dan gerust contact op met de afdeling Klantadvies via info@flinders.nl of 020 – 30 30 630 (elke dag 09.00 – 18.00 uur).