Sebastian Wrong: 'Wrong for HAY is levendiger, kleurrijker en geestiger'

Door Ilse Severijnen in Interieurtrends

Tijdens de beurs Design District 2014 was Sebastian Wrong aanwezig om te vertellen over zijn nieuwe merk Wrong for HAY. Op de broeierige bovenverdieping van Loods 5 deelt de ontwerper zijn visie op hedendaags design. 'Het product staat centraal, niet de ontwerper.'

Sebastian Wrong op Design District 2014

Beeld Sebastian Wrong op Design District 2014, geïnterviewd door Frame Magazine.

Van beeldhouwer naar ondernemer

De Britse Sebastian Wrong (1971) studeerde beeldhouwkunst aan de Norwich School of Art. Al snel ontdekte hij dat er geld te verdienen valt met mooie objecten. In 1996 richtte hij zijn eigen productiebedrijf op. Hij verwierf in 2002 grote faam met zijn prijswinnende lamp Spun Light (nu geproduceerd door Flos). Daarmee werd een gevleugelde carrière in gang gezet. Wrong was medeoprichter van het spraakmakende Established & Sons. Zeven jaar lang was hij creatief directeur van het label. In 2013 startte hij het merk Wrong for HAY, een nieuw merk onder de vleugels van het Deense merk HAY.

Collectie Wrong for HAY 2013

Beeld Overzicht eerste collectie Wrong for HAY (2013).

Goed design voor een goede prijs

‘De designmarkt verandert,’ zegt hij. ‘The middle market is the new market. Ofwel: het middensegment wordt steeds belangrijker en prominenter. Goed design voor een goede prijs. Het product staat centraal, niet de ontwerper. Dat vind ik een goede ontwikkeling.’ HAY past precies in die ontwikkeling. Het Scandinavische merk heeft internationaal enorm veel succes met relatief betaalbare meubels en accessoires. Sebastian Wrong kreeg van Rolf Hay – de oprichter van HAY – de vrijheid om naar eigen inzicht een nieuwe productlijn op te zetten.

‘Een grote eer,’ aldus Wrong. ‘Het mogen opzetten van dit nieuwe merk Wrong for HAY beschouw ik als een hoogtepunt in mijn carrière. Wrong for HAY is geen eenmalige collectie, maar een nieuw merk dat jaarlijks zijn assortiment zal uitbreiden.’

Hackney Sofa, een van de favoriete producten van Sebastian Wrong

Beeld Hackney Sofa, Wrong for HAY.

HAY vs. Wrong for HAY

Waarom is Wrong for HAY een apart merk, en geen collectie binnen HAY? ‘Wrong for HAY is een onafhankelijk bedrijf met een eigen DNA,’ vertelt Wrong. ‘Over drie jaar zul je het verschil zien. Zoals smileys, dat is echt iets wat HAY nooit zou doen. Wrong for HAY is levendiger, kleurrijker en geestiger.’

Smiley-print uit Wrong for HAY-collectie

Beeld Deken met smiley-print, Wrong for HAY.

De collectie van Wrong for HAY oogt met zijn drukke grafische prints en felle kleuren inderdaad energieker dan de ingetogen collectie van HAY. De collectie bevat vier lampen: een klemlamp, een vloerlamp, een tafellamp en een hanglamp. De komende jaren blijft deze nadruk liggen op verlichting – een categorie die bij HAY tot nu toe ontbrak. Ook is er veel aandacht voor textiel.

Wrong: ‘Een favoriet product uit de collectie is de bank Hackney. De ontwikkeling daarvan was een enorm proces dat veel onderzoek, tijd en moeite kostte. De vloerlamp Robe Trick Light van Stefan Diez vind ik ook erg interessant. Stefan was fijn om intensief mee samen te werken. Hij heeft fascinerende ideeën en het resultaat is een mooie, krachtige lamp.’

Robe Trick Light, Wrong for HAY 2013

Beeld Voetlamp Robe Trick Light van Stefan Diez, Wrong for HAY.

Sebastian Wrong heeft de creatieve leiding van de collectie van Wrong for HAY. Voor het ontwerpen van de grote en diverse eerste collectie is een groep externe ontwerpers aangetrokken, waaronder Bert-Jan Pot en Anderssen & Voll.

'Ik werk graag met getalenteerde, interessante mensen', vertelt Wrong over het ontwerpproces. 'Bijvoorbeeld kunstenares Nathalie Du Pasquier, die de prints van de kussens voor haar rekening nam. Het was een voorrecht om met haar te mogen werken. Ze is fantastisch. Ik verwacht ook veel van die kussens. Kussens met een mooie print kunnen echt een verschil maken in huis.'

Kussens met grafische prints door Nathalie Du Pasquier

Beeld Kussens met grafische prints, Wrong for HAY.

De noodzaak van een product

‘Door Esthablished & Sons ben ik anders gaan kijken naar dingen. Naar productontwerpen en naar productiemethodes: zijn er alternatieven te bedenken? Door zo te denken kom je tot extravagante nieuwe producten. Ik heb geleerd om niet alleen ontwerper te zijn, maar ook producent én marketeer. Je moet goed geïnformeerd zijn over mogelijke risico’s. Veel mensen hebben grootse ideeën, maar onvoldoende nagedacht over de uitvoering ervan. Dat merk ik ook vaak bij studenten (Wrong geeft les aan het Royal College of Art in Londen, red.). Bij ieder nieuw te ontwerpen product moet je je bedenken wat de toevoeging ervan is aan wat er al bestaat. Bijvoorbeeld: er zijn al genoeg stoelen, te veel zelfs, dus waarom moet er nog een bijkomen? Die noodzaak moet uit het product blijken.’

 Een stoel met een noodzaak: Neu

Beeld Stoel Neu, Wrong for HAY.

The Wrong Shop

Sebastian Wrong heeft in 2011 een eigen platform opgericht: The Wrong Shop. Hier kan topdesigntalent experimentele ontwerpen, die op een onorthodoxe manier geproduceerd zijn, te koop aanbieden. Bezoekers kunnen het direct bij de makers bestellen. Met de Wrong Shop wil Sebastian Wrong het productieproces transparant maken en mensen meer inzicht geven in de totstandkoming van een bijzonder meubelstuk. ‘De Wrong Shop is een uniek platform, dat niet past in bestaande systemen. De Wrong Shop verkoopt designobjecten die je nergens anders vindt, stuk voor stuk haast kunstwerken. Alleen de beste ontwerpers doen eraan mee, zoals bijvoorbeeld Ronan & Erwan Bouroullec. The Wrong Shop verschaft een groot podium voor ontwerpers, groter nog dan Established and Sons. Je koopt direct bij de ontwerper en krijgt inzicht in het proces van creatie.'

Open kast The Wooden Shelf, met bijzondere constructie

Beeld Kast The Wooden Shelf, Wrong for HAY.

Trends volgens Sebastian Wrong

Op de vraag welke trends Wrong signaleert in designland heeft hij een drieledig antwoord. ‘Allereerst het mix 'n match-principe. Mensen geven hun eigen draai aan producten door ze te integreren in een persoonlijke stijl, die een combinatie van betaalbaar en design is. Hip zijn ook open kasten, zoals The Wooden Shelf waarop persoonlijke spullen worden uitgestald. Tot slot zie ik veel aandacht voor ambachtelijk design. Mensen hebben interesse voor de herkomst van een product, voor de wijze waarop het tot stand gekomen is en voor de materialen die gebruikt worden.'

Kapstokhaak in vloeiende vorm, Sebastian Wrong

Beeld Kapstok Hook van gebogen hout, Wrong for HAY.

Sebastian Wrong fomuleert zijn antwoorden zorgvuldig en geeft blijk van een eigenzinnige en vooruitstrevende kijk op design. Hij is trots op zijn nieuwe merk – en met recht. De eerste collectie van Wrong for HAY bevat designproducten met een bijzondere vormgeving en een speelse twist. Producten die, zoals Wrong het bedoelde, iets toevoegen aan het bestaande aanbod. Kortom: een succesvolle start voor Wrong for HAY, die veel belooft voor de komende seizoenen.