In gesprek met: Luceplan

Door Wendy Schouten in Interieurtrends

Tijdens het 100% Design evenement gingen we op zoek naar in het oog springende merken. Luceplan trekt onze aandacht met zijn fel verlichte stand vol opvallende lampen. Het Italiaanse bedrijf bestaat nu 33 jaar en is vorig jaar onderdeel geworden van Phillips. Tijd om bij te praten met Patty Moerman-Beuk, Marketingmanager bij Luceplan.

Flinders - Luceplan - Design voor ieder interieur

Wat kenmerkt Luceplan?

“Luceplan is vanaf de oprichting bekend als merk van decoratieve verlichting. Na de fusie met Phillips is Modular lightning verantwoordelijk voor de distributie van Luceplan. Modular is bekend van zijn architecturale ontwerpen zoals de Nomad en de Spock. De twee merken vullen elkaar prima aan. Door de uiteenlopende waarden van beide merken, valt pas op hoe eigenzinnig en innovatief Luceplan eigenlijk is.”


Foto: Een greep uit het innovatieve lichtassortiment van Luceplan. LB: de Flat. RB: de Birzi. LO: de Fortebraccio. RO: de Titania.

Zoals?

“Als voorbeeld nemen we de Hope. Uitganspunt van deze lamp was de klassieke kroonluchter. Tijdens het creatieve proces gaan ontwerpers nadenken wat de functie van een kroonluchter is. Wat voor licht wil men graag zien van een kroonluchter? Hoe is de kroonluchter modern te maken? Hoe kunnen er aanpassingen gedaan worden in gewicht en lichtval? De Hope is een prachtige moderne kroonluchter dat een vernieuwend licht schijnt door zijn bolvormige glas.”


Foto: de Hope van Luceplan.

Wat is dan precies de werkwijze van Luceplan?

“Luceplan probeert elk product zo innovatief mogelijk op de markt te brengen. 30 jaar geleden werd Luceplan nog uitgelachen om het idee een lamp met een aluminium lampenkap op de markt te brengen. Wij van Luceplan waren overtuigd van de pracht die de breking van het licht zou brengen. De Constanza is nu al tientallen jaren een groot succes.”

En nu lacht Luceplan het laatst…

“Haha! Ja zo kan je het bekijken. Maar ons doel is natuurlijk iedereen van innovatieve verlichting te laten genieten. Wij zetten graag de eerste stappen in dit proces. En inmiddels is dus gebleken dat creatieve ‘gekke’ ideeën een hele wereld kunnen veranderen.”

Tot slot: wat is design?

“Tja… Daar zet je me aan het denken. Ik weet niet zo goed of het begrip ‘Design’ tegenwoordig nog een hoogwaardige status heeft. Het is momenteel nogal een uitgekauwd begrip. Het wordt te vaak gebruikt en daardoor overschat men de definitie van design. Persoonlijk denk ik dat ‘design’ anders is dan doorsnee. Maar wat dat precies is kan ieder voor zichzelf bepalen."